FANDOM

Leírás Esztergomról
Írta Evila Cselebi
Fordította Karácson Imre
Dátum 1663
Eredeti nyelv Török
Megjelent Evila Cselebi török világutazó magyarországi utazásai 1660-1664
A cikk még nincs befejezve

„A vár tisztviselői. A budai elajetben külön szandsákbégi székhely, de néhányszor mir-i miránoknak adták, mivel Buda vára előtt fekvő erős védőbástya és határszéli erődítmény s jelenleg ennél előbbre eső végvárunk nincs. Az esztergomi bégnek magánjövedelme (khász) 210.000 akcse, 13 ziámetje és 14 tímárja van. Van albégje, cseribasija, jüz-basija, katonai szürüdsije, csetedsije (portyás vezetője), poturadsija. Pasájának igazság szerint csak hat ezer piasztere van. Hat várparancsnok agája van: a főparancsnok aga, aki fenn a belső várnak kormányzója; lenn a nagy külváros parancsnika; az elővédelmi erődítmény parancsnoka; Tepedelen vár parancsnoka; a lőporraktár várának parancsnoka, a Duna túlsó oldalán Dsigerdelen vár parancsnoka; ezek valamennyien a felső vár parancsnokának alárendelt előkelő agák... A Portáról folytonosan van három oda janicsárság agája, topcsi-basija. dsebe-basija, csausz- és janicsár efendije. Ezek valamennyien pasa palotája és a parancsnok (fizár) palotája közelében a belső várban laknak. Mindannyian a vár őrei, a várból sehova el nem távoznak. A kapudán katonái, a martalócok, csetesdik, poturadsik portyázásra mennek s fej és nyelv hozására vannak rendelve. Valamennyien nagyon válogatott vitéz katonák s nény-öt pár lóval nyargalásznak; mikor kimennek mindegyiknek a kezében, derekán, nyakán s lovaiknak nyereg-szíján, hátán, öt-hat forgó karbon puskájuk van. Ruházatuk egészen magyar formájú. Bőrdolmányt viselnek; aki látja őket, magyaroknak véli. Valamennyien szépen és jól beszélnek magyarul. Sőt ezzel a nyelvvel egészen Alamánországig elmennek s foglyokat hoznak.

A budaiak nem érnek fel az esztergomi harcosokkal. Egész Magyarországban és Alamánországban a tatár katonáktól és az esztergomi néptől félnek. Sőt ha két magyar egymást megátkozza, azt mondja az egyik a másiknak: Esztergomi baleset érjen!...”

ForrásSzerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki